PIOTR DAMASIEWICZ QUINTET – ”TRIBUTE TO SZAKAL”
4 czerwca 2016
20:30
Bielsko-Biała
Bilety: 35 zł przedsprzedaż, 40 zł w dniu koncertu, do nabycia w recepcji hotelu Grępielnia, sprzedaż biletów: 338221065 / 603373590
Mapa dojazdu

Koncert współczesnych wirtuozów polskiego jazzu w Metrum Jazz Club jest okazją do muzycznej podróży najwyższych lotów… Piotr Damasiewicz Quintet zadebiutował 30 lipca 2015 z okazji „Wieczoru Szakala”. Był to koncert upamiętniający legendarnego saksofonistę Tomasza Szukalskiego który odbył się w Łodzi na festiwalu „Letnia Akademia Jazzu”. Tego wieczoru, oddając hołd Szukalskiemu, wystąpiły dwie formacje – kwintet Piotra Damasiewicza i kwartet Tomasza Stańki. Muzyka jaką prezentuje Damasiewicz wraz z zespołem odnosi się nie tylko do postaci wielkiego mistrza, ale w dużej mierze do czasów, w których saksofonista współtworzył najlepsze lata polskiej sceny jazzowej. W związku z tym w repertuarze zespołu oprócz utworów wykonywanych kiedyś przez Szukalskiego, znajdują się także utrzymane w założonej stylistyce kompozycje Piotra Damasiewicza i Gerarda Lebika.

Kwintet prezentuje muzyczny dialog wypracowany na przestrzeni 15 lat znajomości, dwóch niepodrabialnych postaci współczesnej sceny muzycznej – Damasiewicza i Lebika. Przez ten czas artyści zdobyli bogate doświadczenie podczas ponad stu wspólnych koncertów, wielu sesji nagraniowych, kilku albumów i pracy konceptualnej nad rozwojem artystycznym, w którym wykształcili indywidualny język improwizacji, jaki jest niepowtarzalną i niezapisywalną częścią ich muzyki.

Piotr Damasiewicz (trąbka) – trębacz i kompozytor. Reprezentant Polski w międzynarodowych platformach Take Five Europe i Jazz Plays Europe. Jest laureatem nagrody fonograficznej Fryderyk 2013, nagrody Warto 2012 przyznawanej przez Gazetę Wyborczą, Nagrody Muzycznej Wrocławia 2013 oraz konkursu kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy. Muzyk Roku 2013 według rankingu Polish Jazz Blog. Jego płyty od kilku lat są w ścisłej czołówce wydawaniczej w Polsce. Jest liderem dwóch europejskich platform muzycznych: Art Meetings i Melting Pot Laboratory, gdzie rozwija idee otwartej improwizacji w zetknięciu się z innymi dziedzinami sztuki. W swojej twórczości sięga do języka jazzu, XX wiecznej muzyki klasycznej, muzyki najnowszej, w tym europejskiej muzyki improwizowanej. Damasiewicz ma okazję prezentować swoją twórczość zarówno w swoich autorskich projektach: Power Of The Horns, Mnemotaksja, Hadrons, ImproGraphic, jak i w tych, których jest współautorem: VeNN Circles, Red Trio Quintet, Art Escape Quintet. Ponadto jest autorem muzyki do spektakli teatralnych, ścieżki dźwiękowej do filmu „Zapach Lwowa”, oraz współkompozytorem jazzowego hymnu europejskiego na 25-lecie organizacji European Jazz Network. Ma na swoim koncie 13 wydanych albumów, w tym 4 autorskie, i 3 jako współlider z Gerardem Lebikiem. Stale współpracuje z zagranicznymi grupami: portugalską Red Trio i holenderską Spinifex, ponadto również z Maciejem Obarą, Maciejem Garbowskim, Krzysztofem Dziedzicem, Wojciechem Romanowskim, czy Dominikiem Wanią. Miał również okazję współpracować lub występować m.in z takimi artystami jak Tomasz Stańko, Lotte Anker, Dave Rempis, Michael Zerang, Paul Nilsen Lowe, Magda Mayas, Jeb Bishop, Josh Sinton, Matthias Muche, Per Zanussi, Phil Minton, Eduardo Maraffa, Andrzej Bauer, Igor Pudło, Hans Koch, Joker Nies, Betina Wenzel, Jon Falt, Kazuhisa Uhichashi, Satoko Fuji, Morihide Sawada, Rodrigo Amado, Kazimierz Jonkisz, Marcin Masecki, Michał Tokaj. Grał na wielu prestiżowych festiwalach m.in na Solidarity Of Art Stańko Plus, North See Jazz Festival, Tokyo Jazz Fest., London Jazz Fest., Paris Banlieues Bleues Jazz Fest., Jazztopad, Menchester Jazz Fest., Krakowska Jesień Jazzowa, Warsaw Summer Jazz Days, Ad Libitum, Musica Polonica Nova, Music Biennale-Zagrzeb, Isai Festival Chennai-Indie, Ars Musica-Bruksela.

Gerard Lebik (saksofon) – saksofonista, kompozytor i artysta dźwiękowy mieszkający we Wrocławiu. Tworzy na polu muzyki improwizowanej, eksperymentalnej i intermedialnej. Jest autorem instalacji i interwencji dźwiękowych. Tworzy dźwięk i muzykę przez improwizację, notacje muzyczną oraz manipulowanie materiałem dźwiękowym, używając mediów akustycznych i elektronicznych. Poszukuje na polu fenomenów audybilnych używając różnych narzędzi i technik: saksofony, generatory fal zopan, kompresory powietrza, magnetowidy VHS, obiekty video, software. W 2007 ukończył Wrocławską Akademię Muzyczną na Wydziale Jazzu . Współpracował i występował z: Phil Minton, David Maranha, Eryck Abecassis, Kazuhisa Uchihashi, Keith Rowe, Clayton Thomas, Satoko Fuji, Brian Labycz, Hernani Faustino, Miguel A. Garcia, Gabriel Ferrnandini, Noritaka Tanaka, Bettina Wenzel, hans w koch, Joker Nies, Rodrigo Pinheiro, Christian Marien, Marc Riordan, Sebastian Meissner, Pawel Janicki, Zbigniew Wegehaupt, Piotr Damasiewicz, Artur Majewski, Kuba Sucar, Ura Hiroyuki, Yamaguchi Jin Lang. Od 1995-do 2015r. Wspólpracował lub współtworzył następujące projekty i zespoły: Jazz Club KOSZ – Cookie Jazz Trio (Krzysztof Gradziuk, Sabastian Słupski), The Quintet (Ola Mońko, Miłosz Gawryłkiewicz, Adam Żuchowski, Michał Szczeblewski) Foton Quartet ( Miłosz Gawryłkiewicz, Daniel Biel, Wojciech Romanowski) Erase ( Michał Trela, Kuba Cywiński, Piotr Damasiewicz) Slug Duo (Kuba Suchar), Foton (Artur Majewski, Wojciech Romanowski, Jakub Cywiński), Piotr Damasiewicz Quartet-Mnemotaksja, Damasiewicz Project-Imprographic, Red Trio Quintet (Piotr Damasiewicz, Rodrigo Pinehiro, Gebriel Ferrandini, Hernani Faustino). Występował na wielu prestiżowych festiwalach i wydarzeniach kulturalnych takich jak Tokyo Jazz Festival Kunsthale Basel, Mem Bilbao, LulCec Barcelona, VNM Festival in Graz, Bienale Zagreb, TodaysArt Festival Hague, Festival Umbrella Chicago, Musica Electronica Nova, Sibiu Jazz and More, Avant Art, Musica Electronica Nova, Musica Polonica, Survival Art Review, SuperDeluxeTokyo, Alte Feuerwache Cologne, CSWWarszawa, Galeria Kordegarda, De WerfBrugge, Pit Inn ShinjukuTokyo, FtarriTokyo, Quite QueBerlin.

Artur Tuźnik (fortepian) – Artur Tuźnik zadebiutował na międzynarodowej scenie jazzowej albumem ”Quintet” z jego Licak Quintet feat. Anders Mogensen, nakładem duńskiej wytwórni BlackOut w 2011 roku. Płyta została doskonale przyjęta przez kryrykę jako “excellent contemporary record and real must listen”, a sam Artur był opisywany jako ”niezwykle utalentowany improwizator” i „wybitny solista”. W różnych projektach Tuźnik dzielił scenę z artystami takimi jak Tomasz Stańko, Jeremy Pelt, Anders Christensen, Jakob Høyer, Maciej Obara, Tomas Franck, Alex Riel, Jesper Lundgaard, Richard Andersson, Anders Mogensen, Andreas Lang, Nils Davidsen i wielu innych. Z zespołami pod swoim nazwiskiem, jest laureatem Grand Prix na międzynarodowych konkursach m.in w Hoeilaart (Belgia), Almeria (Hiszpania) Jazz Nad Odrą, Bielska Zadymka Jazzowa, czy Blue Note Poznań Competition. Był również nagradzany jako najlepszy instrumentalista na konkursach B-Jazz Burghausen (Niemcy), Getxo Jazz (Hiszpania) oraz na Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach. W ciągu ostatnich lat Artur koncertował w Europie ze swoimi projektami (TRIO, Licak/Tuznik Quintet, HÅT, Tuźnik/Kądziela 4-tet, Sunken Land i Outbreak Quartet). Z ostatnim zespołem wydał album „Last Call” dla wytwórni Radia Katowice. Występował w Polsce, Danii, Norwegii, Szwecji, Niemczech, Belgii.

Max Mucha (kontrabas) – Urodzony w 1989 w Częstochowie. W roku 2008 ukończył Państwowe Liceum Muzyczne im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie. W tym samym roku rozpoczął studia w Instytucie Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, ukończone w roku 2013, następnie studiował w Jazz Institut Berlin w klasie Grega Cohen’a. Współpracuje z takimi artystami jak: Dominik Wania, Maciej Obara, Sławek Jaskułke, Logan Richardson, Philipp Gropper, Ronny Graupe, Elias Stemeseder. Występował m.in. z Januszem Muniakiem, Tomaszem Stańko, Adamem Pierończykiem czy Piotrem Wojtasikiem. Wybrane nagrody idywidualne i zespołowe: Indywidualna nagroda dla największego talentu festiwalu na International Tarnów Jazz Contest 2009 oraz 2010, również Grand Prix tego festiwalu z zespołem Jarek Bothur Quartet w 2009 roku, Grand Prix XXXIV Festiwalu Jazz Juniors w Krakowie w roku 2010 z zespołem Jarek Bothur Quartet, I miejsce na festiwalu Jazz Hoeilaart 2013 (Belgia) z zepołem Artur Tuźnik Trio, Indywidualna nagroda dla najlepszego basisty na tym samym festiwalu. I miejsce na festiwalu ClasiJazz Almeria 2014 (Hiszpania) z zespołem Artur Tuźnik Trio.

Krzysztof Dziedzic (perkusja) – czołowy polski perkusista jazzowy. Urodzony w 1975r. w Bielsku-Białej. Wielokrotny laureat konkursów jazzowych, m.in: Jazz Juniors 93′, 94′, 97′, Pomorska Jesień Jazzowa 97′, Jazz nad Odrą 97′-wyróżnienie indywidualne. Występował z czołówką polskich i światowych muzyków jazzowych. Do najważniejszych z którymi współpracował i nagrywał należy wymienić: Piotr Wojtasik – albumy „Quest” i „Escape”, Kwartet Janusza Muniaka, Tomasz Szukalski, Tomasz Szukalski-Twist Band, trio Wojciecha Karolaka, kwintet Zbigniewa Namysłowskiego, Sławomir Jaskułke Trio-albumy „Sugarfree”,„On” i ”Fill The Philharmonics”, zespół Henryka Miśkiewicza-albumy „Full Drive” i „Full Drive 2”, Adam Pierończyk – albumy ”Busem po Sau Paulo”, ”Live in Berlin” i „Adam Pierończyk Trio”, Jarosław Śmietana – ”What’s going on?”, Wojciech Majewski – “Opowieść”, Nigel Kennedy-albumy dla wytwórni EMI: „ Shhh” i „The best of Nigel Kennedy”. Inni znakomici artyści, z którymi przy okazji występował lub nagrywał to: Billy Harper, Buster Williams, Ben Reily, Michele Donato, Juhn Gross, Paul Imm, David Murray, Ed Schuller, Steve Logan, Apostolis Antymos, Anthony Cox, Robert Majewski, Jacek Niedziela, Richardo Galiano, Roby Lakatos, Marian Mexicanu, Mika Urbaniak, Arild Andersen, czy John Lord. Koncertował w największych i najbardziej prestiżowych salach i festiwalach na świecie takich jak Sydney Opera House, Royal Albert Hall-Londyn, North See Jazz Festival, Jazz Jambore, czy Warsaw Summer Jazz Days, ponadto niemal we wszystkich krajach europejskich, a także w Japonii, Chinach, Brazylii, Izraelu, Malezji i USA. Twórca forum i grupy tematyczno-społecznościowej Polish Drummers zrzeszającej 5500 członków, warsztatów „Natural Grip” oraz międzynarodowego konkursu perkusyjnego „Hit like a man”.