DIRECTIONS IN MUSIC: ELVIN JONES
2 lipca 2016
20:30
Bielsko-Biała
Bilety: 35 zł przedsprzedaż, 40 zł w dniu koncertu, do nabycia w recepcji hotelu Grępielnia, sprzedaż biletów: 338221065 / 603373590
Google Map

”Directions in Music” to projekt Pawła Kaczmarczyka, czołowego polskiego pianisty jazzowego, który wraz z zaproszonymi gośćmi interpretuje dzieła największych ikon światowego jazzu. W ramach ”Directions in Music” Kaczmarczyk przybliżył już widzom twórczość m.in. Raya Charlesa, Keith Jarretta i Freddiego Hubbarda. Tym razem bierze na warsztat muzyczne klejnoty z dorobku Elvina Jonesa, jednego z najznakomitszych perkusistów wszech czasów.

W wieku 13 lat Elvin Jones ćwiczył grę na perkusji po 8-10 godzin dziennie. Pod koniec lat 40. XX wieku trafił do Detroit, gdzie związał się z tamtejszą sceną jazzową, a w latach 50. znalazł się w Nowym Jorku, gdzie jego kariera rozwinęła się na dobre. W drugiej połowie lat 50. stał się znaczącą postacią sceny hardbopowej. Nagrywał i występował z takimi postaciami jazzu, jak Paul Chambers, Miles Davis i Charlie Parker. W latach 1960-1965 był członkiem kwartetu Johna Coltrane`a biorąc udział w nagraniach płyt A Love Supreme, Impressions i Ascension. Następnie występował z zespołem Duke’a Ellingtona, a także prowadził szereg własnych, większych lub mniejszych zespołów. Jednym z nich był The Elvin Jones Jazz Machine, w którym znaleźli się także m.in. Joe Farrel i George Coleman. Później współpracował m.in. z Jimmym Garrisonem, Dave’em Liebmanem i Wyntonem Marsalisem.

W 1988 wziął udział w trasie „A Love Supreme”, honorującej pamięć Johna Coltrane’a, w 1993 w ciągu 6 tygodni odwiedził 14 państw w obu Amerykach, a ostatni koncert zagrał w kwietniu tego roku w kalifornijskim Oakland.

Brał udział w nagraniu co najmniej kilkudziesięciu płyt, w tym kilkunastu jako lider.

Muzykę Elvina Jonesa przybliżą Państwu muzycy niezwykli:

Paweł Kaczmarczyk – pianista, kompozytor i sideman. Pierwszy Polak z kontraktem płytowym w prestiżowym niemieckim wydawnictwie ACT Music. Animator krakowskiej sceny jazzowej. Dyrektor artystyczny festiwalu Jazz Juniors.

Oto, jak osobę Kaczmarczyka opisuje prestiżowy portal Culture.pl: ”- Słuchając, jak Paweł Kaczmarczyk wydobywa dźwięki z klawiszy, możemy zrozumieć, na czym polega pełnokrwista, pełna zaangażowania pianistyka jazzowa – pisał o Pawle Kaczmarczyku na łamach Chicago Tribune Howard Reich. Trzeci autorski album pianisty, zatytułowany ”Complexity in Simplicity” wydany dla prestiżowej wytwórni ACT Music otworzył pianiście drzwi do międzynarodowej kariery. Płyta została uznana „Albumem Roku”, a Paweł Kaczmarczyk „Pianistą Roku” w rankingu Czytelników magazynu Jazz Forum.

Kaczmarczyk na swym koncie masz też m.in. nagrodę „Kulturalne Odloty Gazety Wyborczej” w kategorii „Artysta Roku 2009” oraz Grand Prix Jazz Melomani w kategoriach: Nowa Nadzieja, Artysta Roku, Album Roku. Był dwukrotnie nominowany do nagrody Fryderyka w kategoriach: Jazzowy Muzyk Roku, Fonograficzny Debiut Roku.

Koncertuje na całym świecie m.in. w Europie, USA, Indiach, Afryce, Azji i na Półwyspie Arabskim. Występował i współpracował z artystami światowego formatu takimi jak: Lee Konitz, Jon Christensen, Mino Cinelu, Emil Mangelsdorff, Poogie Bell, Hadrien Feraud, Eivind Aarset, Arild Andersen, Theodosii Spassov, Janusz Muniak, Piotr Wojtasik, Adam Pierończyk, Zbigniew Namysłowski”.

Kazimierz Jonkisz – absolutna legenda polskiej muzyki. Urodził się w 1948r. w Wilamowicach koło Oświęcimia. Mając 10 lat rozpoczął naukę gry na akordeonie w Ognisku Muzycznym w Brzeszczach. Podczas egzaminu do Liceum Muzycznego w Bielsku – Białej, komisja odkryła u niego wyjątkowe poczucie rytmu. W 1962r. rozpoczął naukę gry na perkusji w tejże szkole. W wieku 18 lat został laureatem festiwalu Jazz nad Odrą 67. Studia muzyczne ukończył w 1971 r., w którym otrzymał również stypendium im. Krzysztofa Komedy.

Współpracował z najbardziej znanymi polskimi muzykami jazzowymi jak Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, J.P.Wróblewski, Michał Urbaniak, czy Adam Makowicz. Występował również z muzykami o międzynarodowej sławie, takimi jak: Al. Cohn, Roy Hargrove, Larry Coryell, Amina Claudine Myers, Monty Waters, Eddie Henderson, Kevin Mahogany, Marc Thomas, Miles Griffith, John Hicks, Bob Sheppard, Lary Goldings, Tim Hagans, Ronnie Cuber. Uważany jest za jednego z najwybitniejszych europejskich perkusistów jazzowych. W 1978r. rozpoczął koncerty jako pierwszy w Polsce leader za perkusją. Przez jego zespoły, przewinęło się wielu młodych muzyków, którzy obecnie tworzą czołówkę polskiego jazzu. W 1980r. Kazimierz Jonkisz debiutował z własnym kwintetem na Jazz Jamboree w Warszawie.

Dotychczas uczestniczył w nagraniu ok. 70 płyt, m.in. ze Zbigniewem Namysłowskim, Januszem Muniakiem, J.P. Wróblewskim, Mieczysławem Koszem i wieloma wybitnymi polskimi muzykami. W 1980r. nagrał swoją pierwszą autorską płytę pt. Tiri Taka, z serii Polish Jazz. Grał na największych festiwalach Jazzowych, takich jak: Molde International Jazz Festiwal (Norwegia), New Port in Belgrad Jazz Festiwal (Jugosławia), Bergamo Jazz Festiwal (Włochy), Havana Jazz Festival (Kuba), Ost – West (Niemcy). Temecula International Jazz Festival (USA).Od 1992r, Kazimierz Jonkisz zajmuje się również nauczaniem jazzu, wykłada w Średniej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od kilku lat wraz z profesorami Barklee College of Music w Bostonie oraz Music Hoch Schule, Graz w Austrii, bierze udział w cyklu warsztatów muzycznych w Puławach.

Wojciech Pulcyn – wybitny kontrabasista, absolwent Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale jazzowym oraz Policealnego Studium Jazzu w Warszawie w klasie prof. Z. Wegehaupta.

W 1995 z zespołem Joint Venture zdobył I nagrodę, wyróżnienie indywidualne oraz wyróżnienie za kompozycję na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie. Z tym samym zespołem w 1997 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach, oraz wyróżnienie na konkursie Zespołów Jazzowych w Hoeilaart (Belgia).

W 1998 z Triem Marcina Maseckiego zdobył I nagrodę na Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach, trzecie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie, oraz otrzymał wyróżnienie na Konkursie Zespołów Jazzowych Sarteano (Włochy). 1999 z własnym zespołem New Orkestra zdobył III miejsce na Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie.

W 2000 roku skomponował muzykę do spektaklu „Transatlantyk” dla Teatru Montownia, pracuje także w Teatrze Narodowym w Warszawie.

Współpracował m. in. z K. Jonkiszem, J. „Ptaszynem” Wróblewskim, J. Muniakiem, A. Dutkiewiczem, P. Baronem, P. „Bocianem” Cieślikowskim, B. Hołownią, R. Majewskim, R. Borowskim, Izą Zajac, J. Skowronem, E. Kulmem, K. Wolińskim.

Miał okazję koncertować z I. Demirerem, Charles’em Gayle’m, Gianni Basso, M. Urbaniakiem, Duffy Jacksonem, Marlonem Simonem, Bobby Watsonem.

Marcin Żupański – multinstrumentalista specjalizujący się w saksofonach, fletach oraz klarnecie basowym. Absolwent wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Laureat konkursów jazzowych. Kompozytor, aranżer, muzyk czynnie udzielający się na polskiej i zagranicznej scenie muzycznej jako lider własnych projektów, a także współpracujący z wieloma formacjami jazzowymi, etnicznymi, rozrywkowymi.

Na swoim koncie może odnotować współpracę i występy z takimi muzykami jak Marek Grechuta, Grzegorz Turnau, Stanisław Sojka, Beata Przybytek, Jose Torres, a także ze znanymi polskimi jazzmanami jak Janusz Muniak, Urszula Dudziak, Jan Ptaszyn Wróblewski, Piotr Wojtasik, Marek Bałata, Kazimierz Jonkisz i innymi. Wykładowca w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.